15 Ağustos 2012 Çarşamba

Güz Şarkısı - Peride Celal


D&R'ın Can Yayınları ile yaptığı 5TL kampanyasından aldığım diğer bir kitap da Güz Şarkısı. Kampnayada Peride Celal'in başka kitaplarını da bulabilirsiniz. Aslında ben Deli Aşk isimli kitabını bulmayı umuyordum ama malesef o kampanyaya dahil değil sanıyorum.

Kitap Peride Celal'den okuduğum ilk kitap, 1966 yılında yazılmış. Özelliği 1960'lı yılları yansıtıyor olması. Yaklaşık 400 sayfa. Kısaca konusundan bahsedecek olursam, kitap 40'lı yaşlarının ortasındaki Nuriye Selen'in yaşamını sorgulaması üzerine diyebilirim. Ama romanın 60'lı yıllarda geçtiği unutulmamalı.

Eşi konsolos olan ve Venedikte yaşayan Nuriye Selen, aslında eşiyle (belki de hiç kurmamış olduğu) duygusal bağını çoktan kopartmıştır, ancak zaman zaman hastalıklar vesilesiyle ve en çok da "elalem ne der" düşüncesiyle eşiyle görüşmektedir, bu sefer ise ziyaretinin sebebi daha çok çocuklarıdır. Büyük oğlu Ali, Ankara'lı zengin bir kızla nişanlanmak üzeredir ve rahat bir hayat ve yazar olmak sevdasıyla okulu bırakmak ister, kızı Fatoş ise akademide okur, orada evli ve çocukları da olan kendinden epeyce büyük bir ressama aşık olmuştur, bir süre onunla Fransa'da yaşamayı ister, işte Nuriye Hanım, bu ziyaretinde eşine durumu anlatmakla görevlendirilmiştir çocukları tarafından.



İstanbul'dan Venedik'e gemiyle bir kaç gün sürecek bu yolculuğa çıkarken oldukça huzursuzdur Nuriye Hanım, hayatını sorgular, zengin bir ailenin özenle ama sevgisiz büyütülmüş tek kızıdır, oldukça da güzeldir. Bir gün tesadüfen idealist bir oyun yazarı olan Sahir Kırtay ile tanışır. Zengin kız- fakir oğlan aşkı aynı filmlerdeki gibi gelişir ama mutsuz sonlanır, bunun üzerine Nuriye kendisini beğenen Nihat Selen ile evlenir ve hayatı konsolos eşine eşlik etmek, çocukları büyütmekle geçer. İşte gemideki bu hayat muhasebesi içinde, Nuriye Hanım, Sahir Kırtay ile karşılaşır. Gemideki yolculuğun artık yepyeni bir anlamı vardır.

Kitabın ismine ve kapağına bakıp romantik bir kitap zannetmeyin sevgili arkadaşlar, kitap 80'li yıllarda bolca çevrilmiş entel Türk filmleri havasında. Bana göre 250 sayfa da olabilirmiş çünkü sürekli tekrarlardan oluşuyor. Örneğin gemideki idealist gençlerin sürekli Sahir Kırtay'ın oyunlarını eleştirmesi, Sahir Kırtay ve Nuriye'nin sürekli geçmişte yaşadıklarını deşmeleri, eleştirmen Güler Işık ile Nuriye Hanım'ın sürekli aynı konuşmaları insanı sıkıyor. Günümüze pek hitap etmeyen bir roman, tam sağcı-solcu fikir ayrılıkları değil de daha çok insanların tepkisizliğine bir eleştiri diyebilirim. Ama 1960'lı yıllardaki düşünceleri ve yaşayışları merak ediyorsanız ilginizi çekebilir. Gerçi Nuriye Hanım'ın veya gemideki diğer insanların sıradan kişiler olmadığı ve diğer insanlarla aynı yaşantıyı sürdürmedikleri de unutulmamalı. Beklentinizi ona göre ayarlayarak kitabı beğenmeniz mümkün.

Resim:http://www.sanatlog.com/wp-content/uploads/2012/07/ayhan-isik-belgin-doruk-filmleri.jpg

11 yorum:

  1. Bende rastlamıştım bu kitabama elim gitti ama sonra geri koymuştum:)
    Neyse çokta bişey kaçırmamışım :)
    Sevgilerle..

    YanıtlaSil
  2. Katılıyorum Tully'cim, bir şey kaçırmış sayılmazsın, sevgiler:)

    YanıtlaSil
  3. Deli Aşk'ı geçen sene Sahaf Festivali'nden almıştım ama bir türlü sıra gelmedi, yazarın kalemini çok merak ediyorum. Bu kitabı için de bir fikrim oldu sayende, teşekkürler.

    YanıtlaSil
  4. Sevgili Biblio, yazarın dili iyi olsa da konu ve kahramanın durumu, kitabın geçtiği zaman bana yabancı olduğu için pek zevk almadım, ben de senin "Deli Aşk" yorumunu merakla bekliyorum o zaman, sevgiler:)

    YanıtlaSil
  5. Ben de aynen alıp almama ikileminde kalmıştım.Selim İleri hatıra yazılarında bahseder p.Celal'den. Okumuş olmak adına okumalıyım derdim. Belki başka sefere:)

    YanıtlaSil
  6. Nardacim "okumus oldum" diyebilirim artik:) yine de rastlarsam "deli ask"I okumak istiyorum, sevgiler:)

    YanıtlaSil
  7. Kitaptan bağımsız olarak; google reader'da blogunuz yazıları yarım yarım yayınlanıyor, yazının tamamını okumak için ayriyeten bloga girmem gerekiyor. Emin değilim ancak sanırım bu sizin yayın ayarlarınızla alakalı olabilir, naçizane değiştirmenizi tavsiye edeceğim =)

    YanıtlaSil
  8. Uyarınız için teşekkür ederim, ayarları inceleyeceğim, görüşmek üzere:)

    YanıtlaSil
  9. Deli Aşk an itibariyle kitapyurdu stoklarında var görünüyor. Haber vermek istedim, henüz almadıysan. :)

    http://www.kitapyurdu.com/kitap/default.asp?id=65135

    YanıtlaSil
  10. Çok teşekkür ederim sevgili Biblio, bir sonraki alışveriş listeme ekliyorum:)

    YanıtlaSil
  11. Bende şimdi okumaya başladım bakalım sevecek miyim

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...