24 Mayıs 2012 Perşembe

Kapak Kızı- Ayfer Tunç


Kapak Kızı okuduğum ilk Ayfer Tunç kitabı, yazar önce 1992 yılında yazmış olduğu kitabı 2005 yılında “zemin aynı zemin, inşa aynı inşa” olmak üzere yeniden yazmış. Ben kitabı Can yayınları 2005 baskısından okudum.

Önce kısaca romanın konusundan bahsedeyim, gerçi oldukça popüler bir kitap hala okumayan kaldı mı bilmiyorum ama- kısaca Selda, Ersin ve Bünyamin, İstanbul’a gitmekte olan bir yolcu treninde yolları kesişen üç kişidir, bu üç kişinin ortak noktası bir derginin kapağını süsleyen Ayın Kızı Şebnem’dir. Bu noktadan sonra daha fazla detay verme gereği duymuyorum, kitabı okumadıysanız yazının devamını spoiler içerebilir, uyarayım:)

Öncelikle belirteyim, bu “çok farklı hayatlar yaşayan kişilerin hayatlarının bir noktada kesişmesi” teması genelde sevdiğim bir temadır, bu nedenle kitabı fikir olarak beğendim. Yalnız; Ersin ve Selda neredeyse aynılar, (hele ikisinin de Lami- Lamia, Cavit-Cavidan amca/dayı ve hala/teyzelerinin olması), bir tek Bünyamin karakterine ilgi ve sempati duydum. İkinci nokta; artık “hayatları çok sıkıcı ve tek düze, maaşlı işte çalışıyorlar, aşk yok- aşk varsa tutku yok, arkadaşları/aileleri/çevreleri tarafından anlaşılmıyorlar ama bütün bunlardan memnun olmadıkları halde değiştirmeye cesaret edemiyorlar” klişesinden gerçekten bıktım! Gerçi Ayfer Tunç kitabı 1992 yılında yazmış ilk, belki o zaman özgün bir fikirdi ama şu an için değil. Filmiydi, kitabıydı bu konu artık tüketildi, belki insanların çoğu bu durumda olabilir ama artık bu konu işlenmemeli veya yeni bir bakış açısıyla işlenmeli.


Şebnem, Ersin ve Selda'nın aile ağaçları, çok kötü bir çalışma oldu ama kusura bakmayın:)

Ersin ve Selda, Şebnem ile ilgili anıları üzerinden kendi hayatlarını değerlendiriyor, ikisi de Şebnem’i tanıyan kişiler, yalnız bence en azından birisi şahsen tanımıyor olsalardı konu daha ilginç olabilirdi, yani onların Şebnem’in resmine bakarkenki hissiyatları Bünyamin’den çok farklı, dediğim gibi Ersin ve Selda’nın birbirlerine benziyor olmaları bir tekdüzelik vermiş romana bence.

Zaman zaman yazarla mantığımızın farklı çalıştığını hissettim, örneğin bir kısım var ki hiç anlamadım, sizin de yorumunuz varsa bu konuda almak için şu alıntıyı paylaşıyorum;

(Tren restoranında görevli Erol ile müşterilerden yaşlı bir bey arasında geçen konuşma;
Erol- “Bizim gibilere hayat haram oğlum,” dedi, “ölmeden kurtulamayacağız.”
Beyaz saçlı, iyi giyimli, dişleri sigara dumanıyla sararmış yaşlı bir adam duydu bu sözleri, yüzü Erol’a dönüktü. Gülümsedi “Arapların bir sözü vardır,” dedi. Bünyamin adama döndü, ne diyeceğini merak etti. “Araplar dünyada rahat yok derler.”
Erol ellerini ortadan ayrılmış saçlarının üstünden geçirdi, bu ihtiyarla inceden dalga geçmek isteyerek, “Anca öteki tarafta rahat yüzü göreceksiniz diyorsunuz, öyle mi?” dedi.
Yaşlı adam bu bunak ihtiyar muamelesini hemen fark etti, “Bana kalırsa öteki taraf diye bir şey yok,” dedi, “varsa bile rahat yoktur.”
(sayfa 141)

Devamı da var ancak özellikle yukarıdaki kısmı hiç anlamadım. Bunak muamelesine benzer bir şey göremedim ben, ayrıca amca ne demek istedi, ne dedi, Erol hangi “ince düşünceyi” anlamadı?? Kitapta bana kalırsa bazı kısımlarda ilgi çekmek, olay yaratmak için “şurada şu olması gerek” gibi bir hesapla olaylar yerleştirilmiş, tabi bunun yapılması gerekiyor ama bazı yerleri çok gereksiz buldum, örneğin bu kısım sadece Erol’un “ince düşünceden anlamayan, sığ birisi” gibi gösterilmesi için konulmuş ama olayın içeriğinde bu göndermeyi bulamıyorsunuz. Yazar yeterince güçlü örnekler gösterseydi, değerlendirmeyi de bize bıraksaydı daha iyi olurdu.

Sonra, Şebnem’in çıplak pozlarını Ersin iğrenç ve aşağılık bulurken ve Selda’ya “Bu fotoğrafta bana saygın olan bir şey gösterin!”, dediğinde onun inatla “hiç değilse asi ve asil güzelliği,” demesinden de bir anlam çıkaramadım.
“Cesareti” veya “hayata meydan okuması” gibi bir şey söylese anlayabilirim ama bir kadın olarak “güzelliği” cevabını vermesini yakıştıramadım. Yalnız daha önce Şebnem’in yaşadıklarını sürekli kendisiyle ilişkilendiren, onu değil de tamamen kendisi düşünen Ersin’e söylediği şu sözleri beğendim;

“Madem açık açık konuşuyoruz, kendinizi fazla önemsemiyor musunuz? Siz herkesin onayladığı saygın bir alandasınız da, oradan Şebnem’e merhamet gösteriyor, onu bağışlıyor gibisiniz. Durduğunuz yerin doğru olduğundan nasıl bu kadar emin olabiliyorsunuz? Onu bağışlamak sizin haddiniz mi?”

Evet bu cevabı çok beğendim, herkesin herkesi bu kadar kolay yargılamadan önce düşünmesi gereken sözler.

Son olarak, kitabın ilk üçte birlik kısmında gerçekten zorlandım, Ayfer Tunç son sözde “İlk kitabım Saklı hakkında yazılan bir yazıda, yazar (yani eleştirmen), sözün gümüş sukutun altın olduğunu hatırlatıyor ve söz ekonomisine önem vermediğimi ima ediyor,” demiş, sonra Saklı kitabını bu gözle tekrar okuduğunda eleştirmene hak vermemiş ve Kapak Kızı’nı yazmış, ama keşke hak verseymiş!:) İlk başlarda zorlandım çünkü Ayfer Tunç bir cümlenin içinde 3 tane yan cümle 15 tane sıfat sıralıyor. Tamam bazı ayrıntılar kişileri tanımamız, olayları daha iyi değerlendirmemiz için şart olabilir ama çok gerekliyse bunları farklı cümlelerde verilmeli bence, veya gerçekten o ayrıntının gerekli olup olmadığına karar verilmeli, bazı ayrıntıları da gereksiz buldum, bu eleştirim özellikle karakterleri tanıdığımız ilk bölümler için geçerli. Yazarın “Bir Maniniz Yoksa Annemler Size Gelecek” kitabı da bu aralar elimin altında, onu çok daha sade bir dille yazmış, gerçi farklı bir tür, Ayfer Tunç’un başka bir romanını da okumak isterim.

24 yorum:

  1. vakit geçirmeden yeşil peri gecesini de oku :)

    YanıtlaSil
  2. Darlacım sanıyorum bir karakterleri ortaktı, böyle birbiriyle ilişkili kitapları seviyorum okuyabilirim, teşekkürler:)

    YanıtlaSil
  3. tunç en iyi edebiyatçılarımızdan.
    yeşil peride geliştiriyor karakterleri.
    bir maniniz de var suzan defter de.
    :)

    YanıtlaSil
  4. Deeptone, evet Bir Maniniz'i aldım ara ara okuyorum hatta, Suzan Defter'i ve Yeşil Peri Gecesi'ni de merak ediyorum, yorumun için teşekkür ederim:)

    YanıtlaSil
  5. Yıllar önce Bir maniniz yoksa annemler size gelecek'i okumuştum, beğenmiştim. Bu kitabın övgüsünü de çok duydum, sırada hala:)

    YanıtlaSil
  6. Sevgili kitana, okursan yorumunu merak ediyorum, bakalım eleştirilerime katılacak mısın?:)

    YanıtlaSil
  7. Erencim Yeşil Peri Gecesisini okumalısın olayları Şebnemin ağzından dinledikten sonra taşlar rayına oturuyor ama aslında sadece yeşil peri gecesini okusan da olurdu. Yani öyle çok da bişey kaybedeceğin türden değil Kapak Kızı.
    Sevgilerle...

    YanıtlaSil
  8. Tullycim ben de tam senin Yeşil Peri Gecesi yazını okuyordum:) haklıymışsın, Yeşil Peri Gecesi'nde deneyeceğim şansımı bir de, sevgiler:)

    YanıtlaSil
  9. eren ben de şu an bu kitabı okuyorum,yeni basımını, sorgulanan olayı (kim daha çıplak) çok beğendim ama genel olarak fikirlerine katılıyorum aslında. O yaşlı adamın söyledikleri konusunda tamamen senle aynı fikirdeyim, ne demek istedi ben de anlamadım :) üstelik şunu da anlayamadım; Ersin ve Selda arkaba mı değil mi? ki ben akraba olduklarını anladım kitaptan, artık son 50 sayfada Şebnem hakkında konuşup geçmişten bahsediyorlar ama hala 2 yabancı gibi.. (gerçi daha 25 sayfam var bitmedi kitap) ayrıca Ersin tam bir kütük gibi işlenmiş kitapta, olaylara bu kadar dar görşlü yaklaşması biraz hadi canım dedirtti bana. fakat yine de genel olarak kitabı sevdim. ayrıca yeşil peri gecesini de alarak sıraya koydum :) herkes bayılmış, büyük beklentim var :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beyaz Kitaplık, benimle aynı fikirde birini bulduğuma sevindim:)) Ersin ve Şebnem baba tarafından kuzen oluyor, Selda ve Şebnem ise anne tarafından, dolayısıyla Selda ve Ersin akraba değil:) Evet Ersin ve Selda o kadar özel konuşmadan sonra hala yabancı gibi, ve bence de Ersin çok kütük kalmış, yani sözde duyarlı bir insan gibi ama yok yani... Ben de Yeşil Peri Gecesi'ni daha çok severim herhalde diye düşünüyorum, güzel yorumun için çok teşekkür ederim, sevgiler:)

      Sil
  10. Bende Ayfer Tunç'un ilk Bir maninizi okumuştum. Çok fikir sahibi olamadım aslında :) bazen bir yazarı tanımak için bir kaç kitabını okumak gerekiyor sanırım. Bu kitabıda almak istediklerim arasındaydı Eren, çok teşekkürler paylaştığın için :)

    Kandilin mubarek olsun..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslıcım haklısın bir kitapla yazar hakkında yargıya varmamak lazım, Yeşil Peri Gecesi çok beğeniliyor, bir de onu okuyayım:) ben teşekkür ederim güzel yorumun için, geçmiş kandilin mübarek olsun, sevgiler:)

      Sil
  11. Hala okumadım Ayfer Tunç:)Son zamanlarda o kadar çok gördüm ki bu yazarı,okumak farz oldu.Paylaşım için teşekkürler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitap Cumhuriyetim, yazar özellikle Yeşil Peri Gecesi ile büyük bir hayran kitlesi elde etti, son günlerde çok popüler, ben teşekkür ederim yorumun için, sevgiler:)

      Sil
  12. Selam, Ayfer Tunç'un adını bile hatırlamadığım bir hikaye kitabını okumaya çalışmıştım. Gerçekten çok sıkıldım, hikayeler zor bitti. Sanki biri hesap soracak gibi en uzun hikayeleri seçtim okumak için. Biri güzel değilse öteki güzeldir belki dedim ama yok. Aklımda tek kalan eşini öldüren adamın hikayesi, oda sonuçlanmadı.
    Zevk meselesi tabi ki, başkaları beğenebilir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Acemi blogger, özellikle öykü yazmanın roman yazmaktan daha zor ve ustalık gerektiren bir konu olduğu söylenir, sanırım bu doğru, bir de romanlarını dene istersen yazarın belki beğenirsin, yorumun için teşekkür ederim, sevgiler:)

      Sil
  13. Tunç'un Taş-Kağıt-Makas adlı öykü kitabı güzeldi ki şimdilerde ayrı yayınlanan suzan Defter uzun öyküsü de o kitaptaydı. Öyküleri fena değildi. Romanlarını okumadım hiç.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Nardacım Suzan Defter'i merak ediyorum ben de, değişik tarzda yazılmış olması ilgimi çekti, yorumun için teşekkür ederim, sevgiler:)

      Sil
  14. Ayfer Tunç'un Kapak Kızı ve Yeşil Peri Gecesi'nin methini o kadar çok duydum ki, artık alıp okumamak ayıp olur. Kitaplar zaten listemi süslüyorlardı, bugün de sepetimi süsleyeceğim onlarla. :) Eh artık siparişler geldiğinde de önce kitaplığımı, sonra ruhumu süslerler. :) Sevgiler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili delikitap, ben de yakında Yeşil Peri Gecesi'ni okumak istiyorum, senin kitaplar hakkındaki yorumunu da merak ediyorum, yorumun için teşekkür ederim, sevgiler:)

      Sil
  15. Errn'cim, Yeşil Peri Gecesi ve Bir Deliler Evinin Yalan Yanlış Anlatılan Kısa Tarihi'ni de okumadıysan mutlaka öneririm.
    Sevgiler canım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili kitap sesleri, iki kitabın da methini çok duydum okumamak olmaz artık, yorumun için teşekkür ederim, sevgiler:)

      Sil
  16. kolaj güzel ivit. şimdi yazını okudum ama bu romanı okuyalı çok oldu, unuttum, yazarın acemi bi romanı bu, yeşil peri ve dünya ağrısı bi de bir maniniz hiç benzemiyo buna. yeşil peri gecesi neydi ama yaaa :) ama her yazar hepimize sempatik gelmez işteee :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim:) bir maniniz var bende gerçekten oradaki yazım tarzını begenmustim, tek kitapla yargılamak istemem zaten yazari, yorumun icin tesekkur ederim:)

      Sil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...